Monday, March 14, 2011

Tumbangkan Lin Dan, Chong Wei pertahan All England

Datuk Lee Chong Wei mempertahankan kejuaraan All England yang dimenangi beliau tahun lalu, selepas menundukkan juara Olimpik, Lin Dan 21-17, 21-17 di Indoor Arena, Birmingham malam ini.
LONDON: Pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei mempertahankan kejuaraan perseorangan lelaki pada kejohanan badminton All England apabila berjaya menundukkan seteru utamanya, Lin Dan dari China dengan straight-set 21-17, 21-17 di Indoor Arena Birmingham, dekat sini hari ini.

Ini adalah kemenangan kelapan bagi Chong Wei ke atas juara Olimpik itu daripada 23 pertemuan setakat ini manakala 15 pertemuan lagi berpihak kepada Lin Dan.

"Saya bermain secara selamat hari ini. Saya tidak mahu terburu-buru mengejar mata," kata Chong Wei yang mengakui kekuatan mental menjadi penyebab utama kemenangan beliau kali ini.

Sejurus memenangi kejohanan itu, pemain kelahiran Pulau Pinang itu menerima panggilan dari Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak yang mengucapkan syabas dan tahniah atas kemenangan beliau.

Mengikut sejarah All England, Wong Peng Soon pernah mencipta kemenangan hattrick pada tahun 1950 hingga 1952 manakala Eddy Chong pula menjuarai kejohanan badminton tertua itu pada 1953 dan 1954 sebelum dirampas semula oleh Peng Soon tahun berikutnya.

Eddy Chong sekali lagi mencipta kemenangan dua tahun berturut-turut pada 1956 dan 1957 dan sejak itu tiada lagi pemain perseorangan negara muncul juara All England sehinggalah Muhammad Hafiz Hashim melakar kejutan pada 2003.

Tahun lalu Chong Wei menewaskan pemain Jepun, Kenichi Tago 21-19, 21-19 untuk dinobatkan sebagai juara All England yang baru.

Chong Wei yang kini "kehilangan" sifunya, Datuk Misbun Sidek yang menarik diri daripada melatih pasukan negara baru-baru ini bermain dengan penuh yakin walaupun menyedari Lin Dan bukan lawan yang mudah mengalah.

Beliau bermain dengan penuh keyakinan sehingga satu ketika berjaya meninggalkan Lin Dan 17-10 dan 18-12 pada set pertama sebelum pemain China itu merapatkan kedudukan 17-18 sebelum ditamatkan dengan 21-17.

Pada set kedua Chong Wei lebih berhati-hati dan mengelak daripada melakukan kesilapan mudah tetapi tetap menjadikan pukulan smash pancung sebagai senjata sehinggakan dia berjaya meninggalkan Lin Dan 8-2 sebelum membuat beberapa kesilapan menyebabkan pemain China itu merapatkan kedudukan kepada 17-17.

Bagaimanapun beberapa kesilapan Lin Dan pada set kedua membolehkan pemain pilihan utama kejohanan itu berjaya menamatkan perlawanan dalam tempoh 50 minit dengan kemenangan 21-17, 21-17.

Sementara itu, beregu utama negara Koo Kien Keat/Tan Boon Heong pula gagal merampas mahkota kejuaraan yang dimenangi mereka pada 2007 apabila tunduk kepada beregu nombor satu dunia Mathias Boe/Carsten Mogensen dari Denmark 15-21, 21-18,21-18.

China pula menyapu tiga daripada lima kejuaraan yang ditawarkan apabila perseorang wanitanya Wang Shizxian menundukkan pemain Jepun, Eriko Hiroes 24-22, 21-18 manala beregu wanitanya, Wang Xiaoli/Yu Yang mudah menjinakkan pasangan Jepun, Mizuki Fujii/Reika Kakiiwa 21-2, 21-9.

Satu lagi kejuaraan diperoleh menerusi beregu campuran apabila Xu Chen/Ma Jin menewaskan pasangan Thailand, Sudket Prapakamol/Saralee Thoungthongkam 21-13, 21-9. - RD

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor