Monday, March 14, 2011

Botol susu polikarbonat bisphenol diharamkan

Penggunaan botol susu polikarbonat mengandungi BPA akan diharamkan mulai 1 Mac 2012. - Gambar hiasan
PUTRAJAYA: Kerajaan memutuskan untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi bisphenol A (BPA) berkuat kuasa 1 Mac tahun depan kerana ia boleh memberikan kesan negatif terutama kepada bayi dan kanak-kanak.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, perkara tersebut diputuskan pada mesyuarat jemaah menteri 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga selepas tiada bukti saintifik yang kukuh ditunjukkan bahawa botol tersebut selamat digunakan.

Kata beliau, polikarbonat digunakan dalam pembuatan botol susu bayi manakala BPA pula adalah bahan kimia industri yang digunakan untuk menjadikan botol susu tersebut menjadi keras dan lutsinar.

"Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat. Pihak industri diberi tempoh masa satu tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini hari ini.

Tiong Lai berkata, tindakan itu mengambil kira bahawa BPA boleh menyebabkan gangguan kepada sistem hormon sekali gus mengganggu sistem fungsi tubuh tetapi sehingga kini tiada sebarang penilaian dijalankan berhubung sistem hormon dalam tubuh bayi.

Kata beliau, pengharaman itu juga adalah selaras dengan tindakan beberapa negara yang telah pun mengharamkan penjualan botol susu sedemikian  antaranya di Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan terbaru oleh Kesatuan Eropah. - RD/Bernama

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor