Tuesday, March 15, 2011

Juara All England mula terima habuan

Lee Chong Wei menerima habuan RM100,000 daripada Perdana Menteri dan isteri selepas muncul juara All England tahun kedua berturut-turut. 
KUALA LUMPUR: Pemain perseorangan badminton negara, Datuk Lee Chong Wei mula menerima habuan selepas berjaya mempertahankan kejuaraan All England apabila menerima RM100,000 dalam bentuk saham amanah daripada kerajaan Malaysia.

Habuan itu disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak di kediamannya di Seri Perdana, Putrajaya, sejurus Chong Wei tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari London, pagi ini.

Chong Wei juga menerima hadiah istimewa daripada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berupa seutas jam tangan.

Bernama melaporkan, Chong Wei ada menghubungi Rosmah sebelum memulakan pertandingan menentang Lin Dan, iaitu satu tabiat pemain nombor satu dunia itu setuap kali sebelum bertanding bagi mendapatkan kata semangat dari Wanita Pertama itu.

"Pada malam itu, isteri saya telah memberi semangat kepada beliau dan berjanji akan memberi hadiah istimewa sekiranya menang, dan saya juga dapat bercakap dengan Lee Chong Wei turut berjanji akan memberi hadiah sekiranya beliau menang.

"Pada ketika itu, dia (Chong Wei) tidak menganggap Lin Dan sebagai penentang yang tidak boleh diatasi. Chong Wei juga telah menunjukkan pemainan yang begitu hebat sekali dan tidak pernah rasa tertekan tetapi sentiasa mengatur permainannya berdasarkan kepada pelan permainan.

"Pada saya, bila dia mempunyai keyakinan dan komited kepada pelan permainannya, pada masa itu dia boleh mengatasi pencabarnya yang menjadi penghalang besar kepadanya untuk mencapai kejayaan,” kata Najib.

Rakyat Daily berharap habuan serupa diberikan kepada mana-mana atlet sukan yang berjaya mengharumkan nama negara di persada dunia seperti pelumba basikal trek negara Azizul Hasni Awang, Pandalela Renong (renang) dan lain-lain.

Pemberian habuan serupa jangan hanya diberikan kepada atlet-atlet sukan yang digemari oleh Perdana Menteri dan isterinya sahaja iaitu badminton dan bola sepak.

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor