Monday, March 14, 2011

Puduraya, TBS-BTS canggih Hentian Putra menyedihkan

Keadaan terminal bas Hentian Putra yang sesak dengan penumpang, ditambah dengan sistem pendingin hawa tidak berfungsi menyebabkan para penumpang yang menggunakan terminal ini merasakan amat tidak selesa. - Foto: RD
KUALA LUMPUR: Terminal bas Hentian Putra iaitu stesen bas destinasi ke Pantai Timur di sini didapati berada dalam keadaan menyedihkan apabila ia semakin tidak terurus, menyesakkan dan amat tidak selesa kepada para pengguna terutama penumpang.

Tinjauan Rakyat Daily mendapati keadaan di dalam terminal bas itu panas kerana sistem pendingin hawa tidak berfungsi ditambah dengan jumlah penumpang yang tinggi terutama sebelah malam menyebabkan keadaan amat tidak selesa.

Ketiga-tiga papan maklumat bas dan destinasi elektronik tidak berfungsi menyebabkan ramai penumpang terpinga-pinga mendapatkan bas masing-masing. - Foto: RD
Beberapa penumpang yang ditemui berharap kerajaan melalui Syarikat Pengangkutan Awam Negara (SPAN) mengambil langkah segera memperbaiki kemudahan yang ada di terminal bas tersebut kerana keadaannya amat menyedihkan.

Seorang penumpang, Mohd Nor Hamidi berkata, keadaan di dalam terminal berasak-asak kerana ruang terminal tersebut sempit ditambah kekurangan tempat duduk menyebabkan ramai penumpang terpaksa duduk di luar terminal.

"Sistem pendingin hawa sudah lama tidak berfungsi. Keadaan tambah menyesakkan kalau hujan. Ramai penumpang berasak-asak di dalam terminal ditambah pula asap dari bas apabila bas-bas memasuki terminal yang sempit ini," katanya.

Sementara itu Rakyat Daily juga mendapati papan elektronik yang memaparkan maklumat bas dan destinasi juga sudah tidak berfungsi menyebabkan para penumpang terpinga-pinga mencari bas mereka atau terpaksa mendapatkan maklumat di kauter jualan tiket.

"Entahlah... Dulu okey. Tapi sekarang dah lama tak berfungsi. Kadang-kadang penumpang terlepas bas sebab tak tahu nombor bas mereka. Sampai hari ini belum ada tanda-tanda ia diperbaiki," kata seorang jurujual tiket bas, Sarimah.

Seorang penumpang lain, Norhafiza berkata, dia sedih dengan keadaan terminal bas Hentian Putra seolah-olah dianak-tirikan kerajaan apabila terminal bas Puduraya semakin selesa dan Terminal Bas  Selatan di Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) begitu canggih tetapi Hentian Putra semakin uzur.

Beliau mencadangkan agar UDA Holdings mengambil alih pengurusan Hentian Putra dan dibaik pulih sepertimana Puduraya dan TBS-BTS, yang kedua-duanya diuruskan oleh agensi tersebut. - RD

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor