Tuesday, March 15, 2011

Radiasi nuklear Jepun: Jangan percaya khabar angin

Loji janakuasa nuklear Fukushima Dai-ichi yang bocor selepas gempa bumi kuat di pantai timur Jepun baru-baru ini.
PUTRAJAYA: Rakyat diminta jangan mempercayai khabar angin yang disebarkan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) konon udara di negara ini bakal tercemar dengan radiasi daripada loji nuklear di Jepun yang kini bocor akibat gempa bumi kuat dan tsunami, Jumaat lalu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau percaya penyebaran SMS itu dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab yang cuba menakut-nakutkan rakyat negara ini dengan berita palsu sedemikian.

Beliau memberi jaminan bahawa Malaysia selamat daripada sebarang ancaman dari loji janakuasa nuklear itu kerana kedudukan negara ini yang jauh dari negara matahari terbit itu dan pada masa yang sama kerajaan Jepun sedang berusaha mengatasi masalah tersebut.

Pada masa agensi berkaitan di negara ini juga memantau perkembangan yang berlaku di Jepun dan rakyat di negara ini tidak perlu bimbang atau panik serta mudah terpedaya dengan berita-berita palsu sedemikian.

Rakyat Daily difahamkan beberapa loji nuklear Jepun di kawasan timur negara ini rosak teruk dan ada yang meletup menyebabkan para penduduk Tokyo mula panik dan keluar dari ibu negara itu.

Kedudukan Tokyo kira-kira 250 kilometer dari lokasi kejadian.

Sehingga kini belum ada tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia akan membawa pulang pelajar dan rakyat negara ini dari Jepun ekoran bencana tersebut. - RD

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor