Friday, March 18, 2011

Harga ayam melambung pengguna rasa terbeban


Gempa bumi dan tsunami di Jepun menjadi alasan peniaga naikkan harga ayam sehingga RM8.50 sekilo. - Foto: RD
KUALA LUMPUR: Orang ramai hari ini mengeluh apabila harga ayam yang biasanya sekitar RM7 dan RM7.50 beberapa minggu lalu kini melambung RM1 sekilogram, yang dipercayai tindakan pembekal menaikkan harga dengan alasan berlaku gempa bumi dan tsunami di Jepun.

Rakyat Daily yang meninjau jualan ayam di beberapa pasar seperti di Pasar Sungai Besi, Pasar Keramat dan sekitar Ampang mendapati harga ayam dijual antara RM8 hingga RM8.50 sekilogram menyebabkan ramai pengguna mengeluh.

Mereka  kecewa kerana alasan gempa bumi dan tsunami di negeri matahari terbit dijadikan alasan oleh peruncit untuk menaikkan harga ayam di pasaran tempatan kerana ia jelas tidak masuk akal memandangkan Jepun bukan pembekal makanan ayam ke negara ini.

"Tak lojik langsung nak kaitkan harga ayam dengan kejadian gempa bumi dan tsunami di Jepun. Tak tahu pulak saya kalau bekalan makanan ayam datang dari negara itu. Saya percaya ia hanya alasan pembekal untuk menaikkan harga ayam sewenang-wenangnya.

"Tambahan pula sekarang ini ayam bukan lagi barang kawalan oleh kerajaan. Jadi pembekal, pemborong dan peruncit boleh menaikkan harga sesedap mereka," kata seorang pengguna yang enggan dikenali..

Seorang penjual ayam di sebuah pasar sekitar Ampang mendakwa dia tidak tahu menahu mengapa harga ayam melambung sejak akhir-akhir ini sedangkan sekarang ini bukan musim perayaan.

"Tak tahulah pula kenapa harga ayam naik. Sebelum ini RM7.50 pun dah mahal hari ini kita RM8.50. Kami tak boleh nak elak sebab itulah harga yang kami terima daripada pembekal," katanya.

Ekoran peningkatan harga ayam yang tidak masuk akal itu, ramai kalangan pengguna tidak membeli ayam sebaliknya memilih daging lembu atau ikan.

Malah harga tersebut jauh lebih tinggi berbanding senarai harga yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan di sini. - RD

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor