Monday, March 14, 2011

Karikatur hina mangsa tsunami Jepun: BH mohon maaf

Karikatur Zoy yang disiarkan dalam Berita Minggu, Ahad 13 Mac yang mendapat kecaman pelbagai pihak kerana dianggap tidak menghormati penderitaan rakyat Jepun yang dilanda bencana gempa dan tsunami.
KUALA LUMPUR: Kumpulan Berita Harian semalam menyatakan permohonan maaf kepada seluruh pembacanya selepas akhbar tersebut Berita Minggu semalam telah menyiarkan karikatur yang mempersenda kejadian bencana alam gempa bumi dan tsunami di Jepun.

Karikatur oleh kartunis Zoy yang disiarkan dalam akhbar edisi Ahad itu memaparkan Ultraman, watak adikuasa paling popular di Jepun lari lintang-pukang bagi mengelak ditelan ombak tsunami.

Beberapa pemimpin politik kerajaan dan pembangkang serta beberapa blog telah mengecam Kumpulan Berita Harian (penerbit Berita Minggu) kerana menyiarkan karikatur tersebut kerana akhbar arus perdana itu seolah-olah mempersendakan penderitaan yang sedang dialami oleh beribu-ribu penduduk di timur laut Honshu.

Pengarah Komunikasi Parti Keadikan Rakyat (PKR), Nik Nazmi Nik Ahmad dalam Twitternya meminta agar mereka yang mengecam penyiaran karikatur itu supaya menandatangani petisyen protes terhadap akhbar tersebut.

Manakala Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar pula berkata, “isu kartun Berita Minggu amat mendukacitakan, langsung tidak mewakili rakyat Malaysia yang bersama merasai keperitan yang dihadapi rakyat Jepun.”

Sementara itu, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin pula mengecam Berita Harian kerana menyiarkan karikatur tersebut.

“Lebih malang sekali kartun tsunami itu diterbit di bawah kolum Pengarang Kumpulan (Berita Harian) sendiri,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Rembau dalam Twitternya.

Jumaat lalu, dunia dikejutkan dengan gempa bumi dengan kekuatan 8.9 magnitud di pantai timur Honshu yang menyebabkan berlaku tsunami setinggi 10 meter dan menenggelamkan bahagian pantai timur kepulauan itu.

Kejadian tersebut menyebabkan beberapa negara termasuk Amerika Syarikat, Filipina, Taiwan, Indonesia serta Malaysia mengeluarkan amaran tsunami.

Sehingga kini lebih 1,600 orang telah terkorban manakala lebih 10,000 lagi dikhuatari turut menjadi mangsa gempa bumi dan tsunami paling buruk dalam tempoh 140 tahun negara itu. - RD

No comments:

Post a Comment

Rakyat Daily tidak akan bertanggungjawab terhadap komen-komen yang disiarkan di dalam laman ini. Semua komen adalah pandangan peribadi pemberi komen dan bukan pandangan Rakyat Daily. - Editor